Dlaczego warto grać muzykę z kraju Chopina?

Dlaczego warto grać muzykę z kraju Chopina? Pytanie wydaje się banalne – odpowiedź jednak wymaga podejścia wielopłaszczyznowego. Dlatego nasz rozmówca odpowiedział nie tylko słowem, ale i muzyką. Cóż więcej dodać? Posłuchajcie, co do powiedzenia (i do zagrania!) ma na ten temat Piotr Sałajczyk. Webinar z 17. edycji Dni Edukacji Muzycznej już jest dostępny do oglądania.

Webinar „Dlaczego warto grać muzykę z kraju Chopina?” jest ostatnim wykładem zarejestrowanym w 2020 roku, jaki udostępniamy w ramach powtóki z DEM-u. Wkrótce ogłosimy program tegorocznej, 18. edycji Dni Edukacji Muzycznej. Zachęcamy do obserwowania naszych kanałów!

Kim jest nasz prowadzący?

Piotr Sałajczyk to pianista, kameralista, pedagog. Przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”.

Artysta został nominowany do Paszportów Polityki „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”, a w kręgu jego zainteresowań pozostaje zarówno muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 na rynku ukazał się czteropłytowy album, na którym zarejestrował komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł Władysława Żeleńskiego przeznaczonych na fortepian (m. in. Koncertu fortepianowego z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia). Nagrania ukażą się na rynku na początku 2021 roku.

Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartet, Royal String Quartet, Hashtag Ensemble, Piotrem Pławnerem, Joanną Freszel, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim. Z tym ostatnim zespołem nagrał Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga (Fryderyk 2018), co stało się początkiem jego fascynacji tym kompozytorem. Jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio. W centrum swoich zainteresowań stawia osobę i twórczość Karola Szymanowskiego, w 2018 roku objął funkcję wiceprezesa Towarzystwa im. K. Szymanowskiego w Zakopanem.

Pianista prowadzi bogate życie koncertowe (występy z Filharmonią Narodową, NOSPR, Sinfonią Varsovia, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovia, festiwale w kraju i za granicą: Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Usedomer Musikfestival, Lubomirski Festival). W jego bogatej dyskografii można zdnaleźć płyty nagrane dla wytwórni DUX, CD Accord, Haenssler, CPO i Naxos, które wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, La Clef Res Musica cztery nominacje do Fryderyków, płyta miesiąca Opera Nederland, nominacja do International Classical Music Awards 2020). Nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio czy HR2. Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zrealizował z orkiestrą AUKSO nagranie Concertino Władysława Szpilmana w ramach projektu PWM „100 na 100”.

Pianista bierze także udział w wielu przedsięwzięciach filmowych i teatralnych. Nagrał wraz z NOSPR fragmenty Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu Andrzeja Wajdy Powidoki, występował z Krzysztofem Globiszem na scenie w spektaklu Poezja i muzyka czasu rewolucji.  W 2019 roku na zaproszenie Zbigniewa Preisnera wziął udział w Preisner’s Music, gali z okazji jubileuszu kompozytora.

Piotr Sałajczyk prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pavla Gililova. Był również pianistą Sommerakademie Salzburg.