Informacje o prelegencie
KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Urszula Koza
Wrocławianka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji prof. Stanisława Krupowicza (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiowała także we Włoszech: w Conservatorio „Francesco Venezze” w Rovigo i w Conservatorio Santa Cecilia w Rzymie.
Zajęcia z kształcenia słuchu prowadzi nieprzerwanie od 2018 roku, będąc częścią zespołu działającego w ramach Zakładu Kształcenia Słuchu i Wyobraźni Muzycznej (dawniej Pracowni), prowadzonego przez dra hab. Michała Moca, prof. AMKL. W pracy dydaktycznej stara się czerpać z bogactwa muzyki XX i XXI wieku. Interesuje się też nowoczesnymi metodami nauczania, w tym e-learningiem kierowanym, arkuszem jednego dzieła, arkuszem szybkiej analizy słuchowej. Zależy jej od odejściu od pojmowania kształcenia słuchu jako „tylko dyktand i solfeży”, przy jednoczesnym rozwijaniu umiejętności analizy słuchowej, wyobraźni muzycznej i przy praktycznym zastosowaniu słuchu w codziennym życiu muzyka.
Ma doświadczenie w pracy z młodzieżą szkolną i ze studentami. W latach 2018-2023 uczyła przedmiotów z zakresu teorii muzyki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (2019-2023) oraz w Społecznej Szkole Muzycznej II st. im. Kazimierza Kościukiewicza w Świdnicy (2018-2023). Obecnie prowadzi zajęcia z kształcenia słuchu oraz harmonii praktycznej z elementami improwizacji na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii, a także kształcenia słuchu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, z którą współpracuje od 2018 roku. Od 2024 roku wraz z mgr Joanną Kołodziejską pełni funkcję opiekuna studenckiego Koła Naukowo-Artystycznego Kompozycji i Teorii Muzyki.
Prelegentka na szkoleniach i seminariach metodycznych dotyczących kształcenia słuchu w kraju (Wrocław, Konin) i za granicą (Hiszpania, Włochy).
Laureatka nagród i wyróżnień na krajowych i zagranicznych konkursach kompozytorskich. Jej utwory wykonywano na festiwalach i koncertach w Polsce, Anglii, Francji i we Włoszech. Kompozycje Gdybyś i Hommage à W. W. na altówkę solo były utworami obowiązkowymi podczas VIII Wrocławskiego Konkursu Młodych Altowiolistów we Wrocławiu. W swoich kompozycjach koncentruje się przede wszystkim na detalach brzmienia i barwie, szczególnie często sięgając po kameralne składy i wplatając do swoich utworów wiolonczelę i głos ludzki. Czerpie inspirację ze świata przyrody, sztuk pięknych i literatury.
